zaterdag 9 februari 2013

Over luxe en jaloezie gesproken

Een betrekkelijk groot deel van mijn - adolescente en volwassen (liever jongvolwassen) - leven heb ik mijn jaloezie voor het leven van anderen verborgen onder een gordijn van cynisme en kritiek. Enkele reisjes per jaar naar verre en exotische bestemmingen? Rijke mensen, en die kennen niets van het leven. En van geld.
Ik bedoel, als alles je in de schoot wordt geworpen, hoe kan je dan ook maar iets leren? Een vakantie aan de Chinese muur of op safari in Botswana is echt niet meer waardevol dan zandkastelen bouwen aan de Belgische kust (niet dat ik mijn vakanties daar heb doorgebracht, maar ik kan moeilijk zeggen dat ik na een verblijf van enkele maanden op deze aardbol al op het vliegtuig zat naar Zuid-Afrika). 
Na de reisjes komt het studeren in elke uithoek van de wereld. Elk semester in een ander land. Ik vond het verwend en pretentieus. 
Tot ik besefte hoe pretentieus het is om neer te kijken op mensen die alle kansen die ze krijgen, met beide handen grijpen. 
Hoe pretentieus het is om kritiek te hebben op "rijke" mensen, terwijl je zelf een jaar op ouders kosten in Berlijn verblijft, waar je met veel plezier de Erasmusbeurs in ontvangst neemt en opsoupeert. Want laten we eerlijk zijn, ook dat is niet "eerlijk". Ook ik krijg kansen die anderen niet krijgen. Ook op mij zullen mensen neerkijken. Ik ben immers een jaar op Erasmus, wat door veel mensen toch wordt bekeken als een tijd vol pret en plezier op kosten van Europa, zonder ook maar enige moeite te moeten doen voor de universiteit (in mijn geval dus volkomen onterecht, al moet ik toegeven dat het semester er in Gent wel een stuk zwaarder uitzag). Ik besef maar al te goed dat, hoewel Erasmus niet enkel meer is weggelegd voor de echte "elite", het nog steeds een "middenklasse" (als dit woord politiek correct is) fenomeen is. 
Dus in plaats van altijd kritiek op een ander te hebben, is het misschien tijd voor een beetje meer zelfkritiek. Dat noemt men toch altijd de 1ste stap van verandering, niet? Verander de wereld, begin bij jezelf? 

1 reacties:

Anoniem zei

of zoals michael het zei: if you wanna make the world a better place, take a look at yourself and make a change

(kan je raden wie ik ben?)

Een reactie posten

Cheese it